Deputații din Forța Dreptei, alături de cei din USR, au sesizat CCR asupra legilor educației pentru încălcarea dreptului la învățătură, la egalitatea în drepturi și la nediscriminare

Parlamentarii din Forța Dreptei și cei din USR au înaintat Curții Constituționale sesizările de neconstituționalitate referitoare la legile privind învățământul preuniversitar și cel superior, adoptate recent de Senat.

Demersul are în vedere atât motive care țin de modalitatea în care au fost adoptate cele două proiecte de legi, prin nerespectarea rigorilor legislative care țin de competențele decizionale ale celor două camere ale Parlamentului și de tehnica legislativă, cât și considerente de fond referitoare la încălcarea drepturilor și garanțiilor constituționale în domeniul educației, al egalității în drepturi și al nediscriminării.

În privința proiectului de lege privind învățământul superior a fost reclamată încălcarea art. 1 alin. (3) și (5), art. 16, art. 32, art. 73, art. 75, art. 136 și art. 148 din Constituția României. Astfel, însuși obiectul de reglementare al proiectului de lege a fost deturnat de la misiunea sa, aceea de a reglementa raporturile juridice din sfera învățământului în virtutea respectării principiului egalității, al dreptului fundamental la învățătură, al dreptului la viață intimă privată, al respectării acelor exigențe constituționale apte să asigure protejarea și sprijinirea dezvoltării comunităților școlare.

În ceea ce privește proiectul de lege referitor la învățământul preuniversitar a fost contestată încălcarea art. 1 alin. (3) și alin. (5), art. 16 alin. (1) și (2), art. 26 alin. (1), art. 29 alin. (1), (2), (5) și (6), art. 32 alin. (1), (4), (5) și (7), 44 alin. (2) teza I coroborat cu art. 136 alin. (1), (2) și (4) din Constituție.

Între aspectele sesizate sunt cele referitoare la admiterea la liceu, în cazul căreia a fost observată o vădită discriminare și încălcare a principiului fundamental al egalității în drepturi în ceea ce îi privește pe elevi, dar și riscul de a fi utilizate criterii subiective și arbitrare în desfășurarea procesului de admitere. Totodată, instituirea regulii unui singur schimb în desfășurarea cursurilor nu reprezintă o reglementare efectivă câtă vreme excepțiile introduse relativizează și deturnează conținutul normativ atât în cazul învățământului primar, cât și în cazul învățământului gimnazial, permițând organizarea studiilor inclusiv în mai multe schimburi. În concret, acest lucru va conduce la o calitate diferită a actului de educație de la o unitate de învățământ la alta, fapt care încalcă dreptul constituțional la învățătură și la tratament egal din partea instituțiilor publice.

Vrei să faci parte din echipă?

Vrei să faci parte din echipă?

Together we the people achieve more than any single person could ever do alone.

Abonează-te la Newsletter!

Copyright 2024 Forța Dreptei. Toate drepturile rezervate.